Perioada Sărbătorii de Paște este unul dintre cele două evenimente importante din perspectivă religioasă ce pot reprezenta și catalizatori pentru economie. Tradițiile legate de sărbători pot influența semnificativ traiectoria de consum pentru alimente specifice, cum ar fi ciocolată sau ouă, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, companie de tranzacționare și investiții pe bursele internaționale.
Prețul ouălor atinge cote aproape record în multe părți ale lumii, reflectând o piață bulversată de epidemii, cerere mare și costuri în creștere pentru fermieri
Unul dintre principalii vinovați este gripa aviară. Focare ale acestei boli respiratorii letale au fost raportate în Europa, Africa și Asia în 2020 și s-au răspândit în America de Nord în 2021. Numai în 2022, peste 131 de milioane de păsări de curte din întreaga lume au fost afectate, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.
În decembrie, SUA au confirmat cazuri în 45 de efective comerciale și 33 de efective de curte, afectând 11,4 milioane de păsări, conform datelor furnizate de Departamentul american al Agriculturii.
În Africa de Sud, prețul ouălor a crescut vertiginos după ce 40% dintre găinile ouătoare au fost eliminate la sfârșitul anului trecut din cauza bolii respiratorii.
După volatilitatea de preț din ultimii doi ani, prețurile ouălor nu și-au revenit pe deplin. În 2022, când gripa aviară a eliminat 10% din găinile din Statele Unite, prețurile au explodat.
În Europa, prețurile ouălor sunt cu 10% până la 15% mai mici decât anul trecut, dar sunt încă aproape duble față de cele din 2021
Stabilizarea pieței ouălor, chiar și după diminuarea impactului gripei aviare, poate fi un proces îndelungat. O fermă are nevoie de trei până la șase luni pentru a reface un efectiv de păsări, ceea ce menține oferta redusă și prețurile ridicate. Astfel, în perioadele de inflație, profiturile pot fi greu de obținut pentru fermieri.
Cheltuielile cu hrana pentru pui reprezintă până la 70% din costurile unui fermier, iar prețurile furajelor s-au dublat între 2020 și 2022. Condițiile meteorologice adverse, întreruperile cauzate de pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina, care a dus la creșterea prețului grâului și al altor culturi, au alimentat această situație, arată analistul XTB.
Producția de ouă a crescut față de nivelurile din urmă cu un an, însă ouăle au un tipar sezonier. Având în vedere că Paștele catolic a fost mai devreme decât de obicei în acest an, s-a observat o tendință ascendentă a prețurilor mai devreme decât în mod normal în statele catolice.
În mod obișnuit, după sărbătorile de Paște, când cererea se normalizează, prețurile ouălor au tendința de a scădea. Această perioadă post-sărbători este importantă pentru observarea tendințelor de stabilizare a prețurilor într-un context de producție afectat de perturbații sanitare, spune Radu Puiu, analist XTB.
În martie 2024, inflația în Zona Euro a scăzut de la 2,6% la 2,4%, conform datelor publicate de Eurostat, marcând un minim al ultimelor patru luni și confirmând datele preliminare. Chiar dacă cele mai recente cifre arată că inflația anuală în Zona Euro a început să scadă până la 8,5% în februarie, sectorul alimentelor, alcoolului și tutunului au avut o rată de 2,7%, în scădere de la 3,9% în luna precedentă.
Această tendință a ouălor mai scumpe s-a observat inclusiv în industria de panificație. O parte dintre brutari explorează alternative pentru reducerea sau eliminarea completă a ouălor din rețete. Motivațiile sunt diverse, incluzând adaptarea la preferințele consumatorilor pentru diete bazate pe plante, controlul costurilor și dezvoltarea de produse fără alergeni. În contextul creșterii prețurilor ouălor în 2022 și 2023, mulți brutari încearcă în continuare să minimizeze dependența de acest ingredient.
În România, prețul mediu al ouălor la poarta fermei a scăzut cu peste 15% față de perioada similară a anului trecut, mai mult decât media Uniunii Europene
După scumpiri anuale de peste 37% în 2023, ouăle au devenit mai ieftine, atât în România, cât și în celelalte state membre. Pentru România, este cel mai mic preț din noiembrie 2023. Excepție este Estonia, unde prețul a urcat cu 22,9% față de perioada similară anului trecut, conform datelor Comisiei Europene.
Potrivit unei analize a Comisiei Europene, anul acesta producția de ouă a UE ar putea crește ușor, cu 0,7% față de anul trecut, până la 6,8 milioane de tone, pe fondul unui plus de producție a majorității statelor. În schimb, România este una dintre excepții, așteptându-se o reducere cu 1,4% a producției.
Reducerea prețurilor la ouă în UE este influențată și de scăderea costurilor cu furajele. La nivelul UE, costurile cu cerealele și proteinele din hrana păsărilor au scăzut la 34 Euro per 100 de kilograme de produs de la 73 Euro cu un an în urmă. De altfel, în februarie anul acesta s-au raportat cele mai mici costuri medii din ianuarie 2020.
Despre XTB:
Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.
Avertisment cu privire la riscuri:
Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 76% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.