Un bărbat din Botoşani deţine singurul exemplar din România al autoturismului Crysler Imperial, fabricat în Statele Unite ale Americii în anii ’60.
Nicuşor Constantin – secretar al filialei din Botoşani a Retromobil Club – manifestă o pasiune deosebită pentru maşinile de epocă, el fiind deţinătorul mai multor bolizi cu o vechime de peste 30 de ani.
Cea mai valoroasă „piesă” din colecţia sa este un Imperial produs de Crysler în 1963. Dincolo de valoarea sa de piaţă, estimată la aproximativ 30.000 de euro, maşina atrage atât prin design, cât şi prin tehnologia utilizată în urmă cu peste jumătate de secol.
„Crysler-ul a avansat cu această maşină tehnologia cutiei de viteze ‘push button’. Este printre primele maşini care au fost făcute cu cutie de viteză ‘push button’, renunţându-se la tradiţionala manetă de la volan. Este o cutie automată cu trei viteze, trei trepte. Funcţionează foarte silenţios, schimbă foarte bine”, a declarat, pentru AGERPRES, Nicuşor Constantin.
Autoturismul de epocă a fost adus din Statele Unite ale Americii de curând. E a 38-a maşină din totalul seriei de 9.620 de autoturisme Crysler Imperial produse în perioada respectivă. Maşina, care figurează cu un singur proprietar în Statele Unite, are la bord, în acest moment, 96.000 de mile.
„Ca şi dotări este ‘full electric’. Are geamuri electrice, scaune electrice, antena electrică. Are un interior foarte spaţios, pentru şase persoane. Dacă vă uitaţi la construcţia farurilor, vedeţi că acestea sunt ieşite în evidenţă, independente, adică nu sunt încastrate în caroserie. Ca lungime, este un coupe foarte lung, de 5,98 metri, are un tonaj destul de mare, 2.800 kilograme”, a declarat botoşăneanul de 50 de ani.
Maşina Imperial deţinută de Nicuşor Constantin este echipată cu un motor de 360 de cai putere, pe benzină, consumul fiind de 25 de litri la 100 kilometri.
Un Crysler Imperial fabricat în 1963, unicul exemplar din România, este unul dintre cele mai rare și valoroase mașini din țară. Fabricată în doar 605 exemplare la nivel global, această bijuterie a fost importată în România în anii 60 și a reușit să rămână un exemplu unic până în prezent. Deși nu este la fel de cunoscută ca alte modele de mașini de colecție, acest Crysler Imperial atrage atenția tuturor pasionaților de automobile prin eleganța și istoria sa.
Istoricul Crysler Imperial
În anul 1955, divizia de lux a companiei americane Chrysler a lansat pe piață modelul Imperial. Proiectat să rivalizeze cu cele mai mari și mai luxoase branduri, acesta a fost un succes și a devenit cunoscut drept unul dintre cele mai elegante și bine construite modele de mașini americane.
În 1961, Imperial a suferit o transformare majoră, cu un design mai modern, mai ușor și mai aerodinamic. Cu o lungime de peste 5 metri și un motor de 6,8 litri V8, cu 340 de cai putere, această mașină se afla deja în elita mașinilor de lux. În plus, Imperial era dotat cu cele mai noi tehnologii ale vremii, cum ar fi aerul condiționat, geamurile electrice și sistemul de suspensie cu amortizoare pneumatice.
Unicul exemplar din România
În 1962, când modelele 63 erau deja în producție, un diplomat român a decis să aducă în țară un exemplar din această frumoasă mașină americană. Un Crysler Imperial Hardtop Coupe, cumpărat direct din SUA, a devenit astfel unicul exemplar din România și unul dintre cele mai populare modele de mașini de colecție din țară.
Datorită aspectului său impunător și a dotărilor sale de lux, Crysler Imperial a fost des folosit în anii 60 și 70 de membrii ai clasei politice și a aristocrației românești. După 1989, mașina a rămas în posesia familiei diplomatului care a adus-o în România și nu a fost expusă public până în anul 2018, când a participat la un târg de mașini vechi din București.
Design și caracteristici
Crysler Imperial fabricat în 1963, unicul exemplar din România, are un design care îmbină eleganța cu agresivitatea. Corpul său lung și lat, cu un capotă elegant profilat și o grilă frontală impunătoare, îi conferă imaginea unei mașini dominatoare pe șosele. De asemenea, interiorul este decorat cu materiale de calitate superioară, cum ar fi piele și pluș, și este finisat cu instrumente cromate și panouri din lemn de esență fină.
În ceea ce privește performanțele, acest Crysler Imperial este un adevărat montru al vremurilor sale. Cu un motor V8 de 6,8 litri, are o putere de 340 de cai putere și atinge o viteză maximă de 193 km/h. Sistemul de suspensie cu amortizoare pneumatice și sistemul de frânare hidraulic au fost considerate la vremea lor tehnologii revoluționare.
Valoarea și importanța unui Crysler Imperial fabricat în 1963
Deși nu este la fel de cunoscut ca alte modele de mașini de colecție, precum Ferrari sau Lamborghini, Crysler Imperial fabricat în 1963 este unul dintre cele mai rare și valoroase bijuterii din România. Conform estimărilor, valoarea acestei mașini poate ajunge până la 500.000 de euro.
Unul dintre motivele pentru care acest model este atât de prețuit este faptul că este unicul exemplar din țară și că a aparținut unor personalități importante. De asemenea, faptul că a fost adus în România în anii 60, când importul de mașini de lux era extrem de restricționat, îi conferă o valoare istorică deosebită.
Recondiționarea unui Crysler Imperial fabricat în 1963
Deși mașina este într-o stare relativ bună, după atât de mulți ani, recondiționarea sa pentru a-i păstra strălucirea inițială a fost o adevărată provocare. Proprietarii au apelat la meșteri specializați în mașini de colecție pentru a restaura vopseaua originală și a repara orice componentă care necesita atenție, cum ar fi sistemul electric și motorul.
În plus, în ultimii ani, restaurarea acestor automobile de colecție a devenit o afacere în creștere în România, ceea ce face ca astfel de modele rare să fie păstrate și expuse publicului pentru a fi admirate și apreciate.
În concluzie, Crysler Imperial fabricat în 1963, unicul exemplar din România, este un simbol al luxului și al exquisiteței în lumea automobilelor. Cu o istorie unică și o valoare considerabilă, acest model rămâne o atracție pentru pasionații de mașini vechi și istorie. Cu siguranță, este o bijuterie care va continua să fascineze și să impresioneze generațiile viitoare.