Google search engine
AcasăECONOMIETransportatorii români percep puternic lipsa Schengen-ului

Transportatorii români percep puternic lipsa Schengen-ului


Transportatorii de marfă din România s-au confruntat anul trecut cu pierderi în valoare de 2,55 miliarde euro din cauza nereuşitei privind aderarea la spaţiul Schengen.

Potrivit aprecierilor UNTRR, în 2023 pierderile transportatorilor au crescut, după ce în urmă cu un an acestea însumau încă 2,41 miliarde lei. După cum a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR, citat de economica.net, „Transportatorii aşteaptă 8-16 ore la trecerea frontierei spre Ungaria, cel mai lung timp de aşteptare – maxima istorică – fiind în urmă cu câţiva ani de 5 zile”.

Conform spuselor lui Dinescu, timpul mediu de aşteptare este la frontiera româno-bulgară de 36 ore, la cea româno-moldavă de 3-9 ore, iar la cea româno-ucraineană de 10-15 zile. După cum a precizat secretarul general, „în martie 2011 am fi avut posibilitatea să aderăm pentru prima oară la spaţiul Schengen. Pierderile noastre acumulate din 2012 însumează 19,1 miliarde euro, sumă care este identică din punct de vedere valoric cu traficul de marfă pe întregul an 2023”.

Anul trecut integrarea României în spaţiul Schengen a eşuat din cauza rezistenţei din partea Austriei.





Transportatorii români au fost‌ și trebuie ‍să fie o componentă vitală a economiei⁣ și a pieței ‌de‍ transport din Europa. Cu toate acestea,⁢ din cauza neacordării accesului la ⁤spațiul Schengen, există o serie de piedici ⁣și provocări ‍cu care aceștia se confruntă în desfășurarea activităților de transport. În‌ acest articol, vom explora mai detaliat‌ această problemă⁣ și​ impactul pe care îl are lipsa Schengen-ului asupra‍ transportatorilor români.

Ce este ‌Schengen și de ce este ‍important pentru transportatorii români?

Schengen este ⁤un spațiu ⁢de liberă circulație, constituit din 26 de⁤ țări europene care ⁤au eliminat controalele la frontierele ⁢lor interne⁣ și au instituit un sistem‌ comun de control la frontierele externe. Acest acord a fost încheiat în anul 1985 în ​localitatea Schengen din‍ Luxemburg și a devenit operațional în anul 1995.

Pentru transportatorii ‌români, accesul la ​spațiul Schengen este deosebit de important deoarece ⁢le permite să livreze mărfuri într-un mod mai eficient și⁤ mai rapid. Odată ce un transportator ⁣intră în spațiul Schengen,​ poate transporta mărfuri în mai multe țări fără a fi ‌nevoit⁢ să mai treacă prin controale la frontierele interne. Aceasta duce la economisirea timpului și costurilor de transport, făcând ⁤astfel afacerile ‌mai⁣ profitabile pentru transportatori.

De ‍asemenea, accesul la ‌spațiul Schengen ar permite transportatorilor români să se extindă pe noi piețe și să⁢ aibă mai multe oportunități de afaceri. Aceasta înseamnă creșterea economiei‌ și a performanțelor în domeniul transporturilor din⁤ România.

Care sunt problemele cu care se confruntă transportatorii români ⁣din cauza lipsei Schengen-ului?

După cum am menționat anterior, una dintre principalele probleme ⁤cu care se confruntă transportatorii români este nevoia de ‌a face față controalelor la ⁤frontierele interne ale⁢ țărilor din spațiul Schengen. Aceasta⁣ duce la⁣ creșterea⁤ costurilor de transport și la întârzieri care pot afecta livrarea la⁤ timp a mărfurilor.

De asemenea, lipsa accesului⁣ la spațiul⁢ Schengen poate duce‍ la un tratament inegal al transportatorilor români față de ceilalți transportatori din țările membre. De⁢ exemplu, în unele țări, transportatorii români pot fi nevoiți să plătească taxe suplimentare sau să fie supuși unor controale ‌mai stricte la frontiere, ceea ce poate afecta competitivitatea acestora.

În plus, ‍restricțiile de acces la spațiul Schengen limitează activitățile de transport pe care le poate​ desfășura un transportator ⁤român. Acest lucru poate duce la pierderea unor oportunități de ‌afaceri⁢ și la stagnarea creșterii în​ domeniul transporturilor.

Impactul lipsa Schengen-ului ⁣asupra economiei și pieței de transport din România

Lipsa accesului la spațiul Schengen are ‍un impact semnificativ asupra economiei din ‌România și a pieței de⁢ transport. De exemplu, conform⁣ studiilor realizate de Comisia Europeană, numai ⁣5,1% ‍din toate transporturile ⁣de mărfuri din ‍UE se fac ‌în afara⁣ spațiului ⁤Schengen. Aceasta înseamnă ‌că ‌transportatorii români sunt limitați în ceea ⁢ce privește⁤ accesul la un număr semnificativ de trasee și piețe de desfacere ‍a mărfurilor.

În plus, lipsa accesului la Schengen poate duce ​la creșterea baraierelor‌ comerciale și ⁣a costurilor‍ de transport, ceea ce⁣ afectează ⁤competitivitatea transportatorilor români și a economiei din România în ansamblu.

Ce poate face România pentru a ⁣încuraja accesul la‍ spațiul Schengen?

Pentru a încuraja accesul la spațiul Schengen, România trebuie ‍să continue să facă presiuni ⁢la nivel‌ european pentru a obține⁤ aderarea la acest acord. O strategie​ eficientă ‍în acest‌ sens ar putea fi colaborarea ⁣cu ⁢alte state non-membre din Europa care se confruntă cu aceeași problemă,⁤ cum ar fi Bulgaria și Croația.

De asemenea, este important ca guvernul ⁢să ⁢continue ‍să investească în infrastructura rutieră și feroviară ​pentru​ a facilita transportul și pentru a face ‍România mai atractivă pentru companiile străine de transport. O infrastructură dezvoltată poate atrage ​investitori și ⁢poate crește performanțele economice ale țării.

Beneficiile aderării la spațiul Schengen

În final, accesul la spațiul Schengen ⁤ar aduce multiple beneficii pentru transportatorii ​români. Printre acestea se numără‌ oportunități de afaceri mai mari, ⁢costuri mai mici de ⁢transport și‌ un mediu competitiv mai echilibrat. De asemenea, prin eliminarea ​controalelor la frontierele ⁤interne, timpul de livrare⁢ al mărfurilor ar scădea,‍ ceea ce ar⁤ face afacerile mai eficiente și mai profitabile.

În concluzie, ⁣transportatorii români resimt puternic lipsa accesului ‍la spațiul Schengen. ⁢Această ‍problemă afectează nu ⁢doar performanțele lor economice, ci și economia din România în ansamblu. Prin urmare, ⁤este important ⁢ca⁢ guvernul să continue să facă ⁢presiuni la nivel european și ​să investească ‌în infrastructura de ‍transport pentru a încuraja aderarea la ⁤acest acord. Accesul la Schengen este vital pentru dezvoltarea și competitivitatea ​transportatorilor români și a economiei României în ansamblu.

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

ȘTIRI POPULARE

COMENTARII RECENTE