Transportatorii de marfă din România s-au confruntat anul trecut cu pierderi în valoare de 2,55 miliarde euro din cauza nereuşitei privind aderarea la spaţiul Schengen.
Potrivit aprecierilor UNTRR, în 2023 pierderile transportatorilor au crescut, după ce în urmă cu un an acestea însumau încă 2,41 miliarde lei. După cum a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR, citat de economica.net, „Transportatorii aşteaptă 8-16 ore la trecerea frontierei spre Ungaria, cel mai lung timp de aşteptare – maxima istorică – fiind în urmă cu câţiva ani de 5 zile”.
Conform spuselor lui Dinescu, timpul mediu de aşteptare este la frontiera româno-bulgară de 36 ore, la cea româno-moldavă de 3-9 ore, iar la cea româno-ucraineană de 10-15 zile. După cum a precizat secretarul general, „în martie 2011 am fi avut posibilitatea să aderăm pentru prima oară la spaţiul Schengen. Pierderile noastre acumulate din 2012 însumează 19,1 miliarde euro, sumă care este identică din punct de vedere valoric cu traficul de marfă pe întregul an 2023”.
Anul trecut integrarea României în spaţiul Schengen a eşuat din cauza rezistenţei din partea Austriei.
Transportatorii români au fost și trebuie să fie o componentă vitală a economiei și a pieței de transport din Europa. Cu toate acestea, din cauza neacordării accesului la spațiul Schengen, există o serie de piedici și provocări cu care aceștia se confruntă în desfășurarea activităților de transport. În acest articol, vom explora mai detaliat această problemă și impactul pe care îl are lipsa Schengen-ului asupra transportatorilor români.
Ce este Schengen și de ce este important pentru transportatorii români?
Schengen este un spațiu de liberă circulație, constituit din 26 de țări europene care au eliminat controalele la frontierele lor interne și au instituit un sistem comun de control la frontierele externe. Acest acord a fost încheiat în anul 1985 în localitatea Schengen din Luxemburg și a devenit operațional în anul 1995.
Pentru transportatorii români, accesul la spațiul Schengen este deosebit de important deoarece le permite să livreze mărfuri într-un mod mai eficient și mai rapid. Odată ce un transportator intră în spațiul Schengen, poate transporta mărfuri în mai multe țări fără a fi nevoit să mai treacă prin controale la frontierele interne. Aceasta duce la economisirea timpului și costurilor de transport, făcând astfel afacerile mai profitabile pentru transportatori.
De asemenea, accesul la spațiul Schengen ar permite transportatorilor români să se extindă pe noi piețe și să aibă mai multe oportunități de afaceri. Aceasta înseamnă creșterea economiei și a performanțelor în domeniul transporturilor din România.
Care sunt problemele cu care se confruntă transportatorii români din cauza lipsei Schengen-ului?
După cum am menționat anterior, una dintre principalele probleme cu care se confruntă transportatorii români este nevoia de a face față controalelor la frontierele interne ale țărilor din spațiul Schengen. Aceasta duce la creșterea costurilor de transport și la întârzieri care pot afecta livrarea la timp a mărfurilor.
De asemenea, lipsa accesului la spațiul Schengen poate duce la un tratament inegal al transportatorilor români față de ceilalți transportatori din țările membre. De exemplu, în unele țări, transportatorii români pot fi nevoiți să plătească taxe suplimentare sau să fie supuși unor controale mai stricte la frontiere, ceea ce poate afecta competitivitatea acestora.
În plus, restricțiile de acces la spațiul Schengen limitează activitățile de transport pe care le poate desfășura un transportator român. Acest lucru poate duce la pierderea unor oportunități de afaceri și la stagnarea creșterii în domeniul transporturilor.
Impactul lipsa Schengen-ului asupra economiei și pieței de transport din România
Lipsa accesului la spațiul Schengen are un impact semnificativ asupra economiei din România și a pieței de transport. De exemplu, conform studiilor realizate de Comisia Europeană, numai 5,1% din toate transporturile de mărfuri din UE se fac în afara spațiului Schengen. Aceasta înseamnă că transportatorii români sunt limitați în ceea ce privește accesul la un număr semnificativ de trasee și piețe de desfacere a mărfurilor.
În plus, lipsa accesului la Schengen poate duce la creșterea baraierelor comerciale și a costurilor de transport, ceea ce afectează competitivitatea transportatorilor români și a economiei din România în ansamblu.
Ce poate face România pentru a încuraja accesul la spațiul Schengen?
Pentru a încuraja accesul la spațiul Schengen, România trebuie să continue să facă presiuni la nivel european pentru a obține aderarea la acest acord. O strategie eficientă în acest sens ar putea fi colaborarea cu alte state non-membre din Europa care se confruntă cu aceeași problemă, cum ar fi Bulgaria și Croația.
De asemenea, este important ca guvernul să continue să investească în infrastructura rutieră și feroviară pentru a facilita transportul și pentru a face România mai atractivă pentru companiile străine de transport. O infrastructură dezvoltată poate atrage investitori și poate crește performanțele economice ale țării.
Beneficiile aderării la spațiul Schengen
În final, accesul la spațiul Schengen ar aduce multiple beneficii pentru transportatorii români. Printre acestea se numără oportunități de afaceri mai mari, costuri mai mici de transport și un mediu competitiv mai echilibrat. De asemenea, prin eliminarea controalelor la frontierele interne, timpul de livrare al mărfurilor ar scădea, ceea ce ar face afacerile mai eficiente și mai profitabile.
În concluzie, transportatorii români resimt puternic lipsa accesului la spațiul Schengen. Această problemă afectează nu doar performanțele lor economice, ci și economia din România în ansamblu. Prin urmare, este important ca guvernul să continue să facă presiuni la nivel european și să investească în infrastructura de transport pentru a încuraja aderarea la acest acord. Accesul la Schengen este vital pentru dezvoltarea și competitivitatea transportatorilor români și a economiei României în ansamblu.